Interview Director Print acoustics Floorforumfloorforum

Interview Triplaco Print Acoustics

https://www.floor-forum.com/nl/nieuws/item/4710-interview-triplaco-print-acoustics

 

woensdag, 05 augustus 2020 11:02

Interview Triplaco Print Acoustics

Kristoff Ver Eecke : Director Print acoustics by Triplaco

1) Vanwaar uw passie voor Akoestiek ? Hoe bent u in die wereld terecht gekomen ?

Na 20 jaar actief te zijn in decoratief technisch plaatmateriaal interieur (Unilin Panels) heb ik vanaf 2010 als consultant ook oa de wereld van houtskeletbouw leren kennen.
Via houtskeletbouw heb ik bij WTCB en NAV opleidingen gevolgd over de ruime bouwakoestiek problematiek (vooral in HSB het ontbreken van massa was een groot minpunt voor ‘buiten het huis houden’ van lage frequenties).

Tijdens mijn frequente contacten toen met architecten en uitvoerders in bouw bleek dat bouwakoestiek in ruime zin een sterk onderschatte problematiek was in bouwproces.
Naast de 4 ‘harde bouwakoestische thema’s : Gevel-, lucht-, contact- en installatie geluid’ als meest gekende akoestische problemen bouw merkte ik dat na oplevering bouwheren frequent klaagden over ‘slechte akoestiek’ waar ze eigenlijk geprekscomfort in 1 ruimte bedoelden.
Het 5de bouwakoestisch probleem : nagalmgeluid is lang stiefmoederlijk behandeld in de bouwwereld maar krijgt de laatste 10 jaren steeds grotere aandacht in een streven naar meer comfort in ons woon-, werk-, en ontspanningsleven.
Vanuit combinatie van opgebouwde kennis van interieur decoratief plaatmateriaal en mijn opgedane kennis over akoestiek via Houtskeletbouw heb ik samen met een team binnen Triplaco sedert 2014 een gans gamma akoestische absorberende Helmholtzpanelen ontwikkeld voor toepassing wand, plafond en meubilair. Wij leveren momenteel wereldwijd deze produkten aan de hoogwaardige en veeleisende interieurprojectmarkt.

2) Waarop letten klanten/aannemers/architecten/voorschrijvers bij hun zoektocht naar oplossingen voor akoestiek ?
Naast de evidente afweging van geluidscomforteisen tov budgettaire bezorgdheden door alle stake holders valt mij vooral op hoe zeer er nood is aan geïntegreerde produktoplossingen die al in het ontwerp van wanden en vaste inrichting opgenomen kunnen worden .
Er zijn namelijk zeer weinig ‘geïntegreerde akoestisch absorberende oplossingen’ op de markt. Vooral akoestische elementen die meestal achteraf kunnen aangebracht worden ( zoals wand- en of plafond elementen, schermen, kaders, meeting pods, …. ) zijn het beste bewijs dat bij uittekenen van de ruimtes onvoldoende rekening werd gehouden met het binnengeluidsklimaat.
Print acoustics en Woodcoustics by Triplaco produkten bieden met totaaloplossing voor wand, plafond, binnendeurbekleding, kastfront, … juist een antwoord op deze noden.
Produkten moeten ook lange levensduur hebben en dus ‘duurzaam’ zijn. Onze produkten zijn daarom stootvast/krasvast en éénvoudig onderhoudbaar en beantwoorden daarom beter aan lange termijn gebruik dan poreuze zachte absorptie materialen.

3) Wat zijn belangrijke producten en decors binnen het Print Acoustics verhaal?
Deze vraag is niet éénduidig te beantwoorden.
Triplaco richt zich met al zijn producten op segment van hoogwaardige interieurbouw. Binnen segment van Akoestiek (Print Acoustics en Woodcoustics) is de vraag naar esthetiek even belangrijk als performantie nagalmcorrectie.
Wij bieden een zeer breed assortiment aan in materiaal, vorm, kleur en performantie om aan ontwerper en eindklant een zo ruim mogelijke keuze te geven. Toplagen zijn evenredig verdeeld tussen Laminaat en echt houtfineer. Daarnaast zijn producten met geweven vinyl toplaag of met synthetische viltplaten als innovatief materiaal in opmars.
Zowel Gegroefde, geboorde, gemicroperforeerde tot onzichtbare akoestisch absorberende produktaanzichten worden gekozen naargelang bouwheer -ontwerper gaat voor een minimalistische of voor een accent oplossing.

4) Zijn vakbeurzen en vakevents belangrijk en zo ja waarom ?
Vooral vakbeurzen voor architecten en ontwerpbureaus interieur zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen voor ons type aanbod. Daar tonen we vooral toepassingen van product en meestal in een kleine ‘belevingsruimte’. Akoestisch comfort moet een zintuigelijke ervaring zijn visueel maar zeker ook auditief. We hebben op talloze beurzen dan ook al bezoekende ontwerpers aangenaam verrast met hoog spraakabsorptie vermogen van onze www.printacoustics.be collectie.

5) Is 'ecologisch' tegenwoordig het grote goed?
Ecologie verantwoord leven, werken, produceren, … is een maatschappelijke plicht van ons allen. Onze Akoestische panelen zijn voornamelijk recycleerbare houtproducten (op basis van zwarte MDF) en die als dusdanig in deze recupereerbare gescheiden afvalstroom komen bij einde levenscyclus.
Door in te zetten op integratie van onze produkten in vaste inrichting bieden wij akoestisch duurzame oplossing dat ook een ganse normale looptijd van gebruik van het gebouw zijn nut kan bewijzen.

6) Wat vindt u van de huidige situatie in de akoestiek wereld?
Nog te weinig aanbieders/ producenten zijn op een correcte manier met abosrberende producten op de markt.. Vooral een wildgroei in akoestische schermen/ panelen / elementen…, zonder enige onafhankelijke bewezen testrapport van performantie, kenmerkt onze wereld. Absorptievermogen van een product is ook moeilijk controleerbaar door eindklant zonder test in een nagalmkamer.
Bij de ontwerpteams en bouwheren is er nog verbeteringsmarge voor meer kennis over de (zachte) bouwakoestiek’ en correcte oplossing voor het juiste probleem. En het wordt er niet éénvoudiger op… .

7) Wat zijn de akoestische producten van de toekomst ?
Produkten die juiste balans vinden tussen absorptie-esthetiek-prijs met een kwalitatieve oplevering mogelijk, zullen in de projectmarkt stijgend succes kennen.

8) Wat is de toegevoegde waarde van Triplaco Print Acoustics voor de klanten / aannemers / Architecten / Voorschrijvers ?
Kort samengevat: wij bieden eerder oplossingen dan produkten voor de veeleisende ontwerper-eindklant en zien uitvoerders-aannemers als partners van een kwalitatieve geïntegreerde oplevering. Wij gaan dan ook met al deze partijen frequent in overleg en ondersteunen hen projectmatig waar wenselijk. Hoe vroeger we in ontwerpfase betrokken worden, hoe duidelijker de voordelen van onze oplossingen worden in totaalproject.

9) Wat is de grootste uitdaging voor Triplaco Print Acoustics in de komende jaren?
Zonder enige twijfel de impact van de Covid epidemie op ons werk en ontspanningsgedrag.
Het is niet het bedrijf dat zal veranderen dat morgen nog relevant zal zijn, maar het bedrijf dat zich het snelst kan aanpassen aan drastische veranderingen die deze wereldwijde epidemie met zich zal meebrengen’.
Lefevere, moederbedrijf van Triplaco, heeft zich in zijn 150jarig bestaan meermalen opnieuw moeten uitvinden omgaan met verandering is dan ook deel van het DNA van het bedrijf.

 


Meer blogs